Saturday, September 6, 2014

ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီ

Leave a Comment

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ကာတာႏိုင္ငံ ဒိုဟာၿမိဳ႕၌ က်င္းပခဲ့ေသာ ၃၈ ႀကိမ္ေျမာက္ ကမၻာ့အေမြ အႏွစ္ေကာ္မတီညီလာခံ တက္ေရာက္ေနေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ဒု-ဝန္ၾကီး ေဒၚစႏၵာခင္ (အေပၚအက်ီအမည္း)

ယခုအခါ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား ကမၻာ့အဆင့္မီစံတန္ဖိုးမ်ားရွိသည္ႏွင့္ အညီ ကမၻာ့စာရင္း၀င္ျဖစ္ခဲ့ေပၿပီ။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွ စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၅ ရက္မွ ၂၅ ရက္အတြင္း ကာတာႏိုင္ငံ ဒိုဟာၿမိဳ႕၌ က်င္းပခဲ့ေသာ ၃၈ ႀကိမ္ေျမာက္ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ေကာ္မတီညီလာခံ ( 38th Session of the World Heritage Committee ) တြင္ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ေကာ္မတီအဖြဲ႕၀င္မ်ားက ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား ( ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာ ) ကို အစည္းအေ၀းဆံုးျဖတ္ခ်က္အမွတ္စဥ္ 38 COM 8 B . 28 ျဖင့္ အတည္ျပဳ သတ္မွတ္လိုက္ၿပီျဖစ္ပါသည္။
“ကမၻာ့အေမြအႏွစ္” ဟူေသာ စာတန္းတိုေလး တခုျဖစ္ေသာ္လည္း ဂုဏ္ရည္ႏွင့္ တန္ဖိုးက နက္နဲ သိမ္ေမြ႕လွသည္။ အေမြအႏွစ္၏ ဂုဏ္ရည္ႏွင့္ တန္ဖိုးကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ေရး၊ ေရွ႕ဆက္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ တာ၀န္၀တၱရားတို႔မွာ တလႏွင့္ မရ၊ တႏွစ္ႏွင့္လည္း မၿပီး၊ တဖြဲ႕တည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္၍ မရ၊ တဌာနတည္းႏွင့္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔ထိတိုင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ အသိ၊ အတတ္ပညာရွင္ေတြ၊ ေစတနာရွင္ေတြႏွင့္အတူ ျပည္သူတရပ္လံုးက ပါ၀င္ၿပီး ၀ိုင္း၀န္း ေစာင့္ေရွာက္မွသာ ” Heritage of Humanity ” ဆိုသည္ႏွင့္အညီ လူသားမ်ားအတြက္ အေမြ အႏွစ္ေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ထားရစ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ယခုလည္း ၀မ္းေျမာက္စရာ၊ အားတက္စရာပင္။ အဆုိုပါၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားကို ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ စာရင္း၀င္ျဖစ္ေရး စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ကာစ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာ နယ္ပယ္ေဒသအသီးသီးတြင္ ေဒသခံတုိ႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ ေဒသခံအမ်ားစုက စိတ္၀င္စားၾကသည္။ တန္ဖိုးထားၾကသည္။ လိုက္နာၾကသည္။ ပူးေပါင္းၾကသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ေဆာင္ရြက္ေနသူမ်ားအတြက္လည္း တြန္းအားျဖစ္ေစ သည္။ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ပညာရွင္မ်ား၏ ပုိမိုအားေပးမႈကိုလည္း ရရွိသည္။
အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အေမြအႏွစ္မ်ားကို ကမၻာ့အေမြအႏွစ္စာရင္း၀င္ႏိုင္ေရးအတြက္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ခ်ိန္မွ စာတြဲတင္သြင္းႏိုင္ခ်ိန္အထိ ၃ ႏွစ္မွ ၁၀ ႏွစ္ခန့္အထိ အခ်ိန္ယူၾကေသာ္လည္း မိမိတို႔အေမြအႏွစ္သည္ အခ်ိန္တိုအတြင္း ၂ ႏွစ္မျပည့္ေသးမီပင္ စာတြဲကို တြင္သြင္းႏိုင္ခဲ့သည္။ အမွန္ေတာ့ ပထမဦးဆံုး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ အဖက္ဖက္မွာ အနည္းငယ္စီ အခက္အခဲေတြ ရွိခဲ့တာေတာ့ အမွန္ပင္။
မည္သုိ႔ဆိုေစ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားတြင္ ကမၻာ့အဆင့္မီ စံတန္ဖိုးမ်ားရွိမႈ၊ ခိုင္မာမႈ ( Integrity )၊ စစ္မွန္မႈ( Authenticity )၊ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူတို႔၏ အပင္ပန္းခံမႈ၊ ေဒသခံတို႔၏ ျပင္းျပေသာဆႏၵတို႔ေၾကာင့္ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ေကာ္မတီ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံတို႔က ေလးစားမႈ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ ခ်ီးက်ဴးမႈ၊ စာနာမႈမ်ားႏွင့္အတူ တခဲနက္ေထာက္ခံၾကေသာေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ” ပထမဆံုးေသာ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္စာရင္း၀င္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား ” ျဖစ္ခဲ့ေပၿပီ။
ပို၍ ေက်နပ္စရာေကာင္းသည္က ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားဟု တြဲဆက္ (Serial Nomination) တင္သြင္းခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ တႀကိမ္တည္းႀကိဳးစားလိုက္ရာတြင္ ေဒသ ၃ ခုလံုး ရရွိခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ေနာင္တြင္ ပ်ဴႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အေထာက္အထား ခိုင္မာသည့္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားကုိလည္း ဆက္လက္ျဖည့္စြက္ တင္သြင္းသြားႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ေဒသခံတို႔၏ ပီတိမ်ား ေတြ႕ျမင္ေနရသကဲ့သုိ႔ ႏိုင္ငံသားအားလံုးလိုလိုပင္ ဂုဏ္ယူေနၾကသည္ကုိလည္း ၾကားေနရပါသည္။ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားလည္း ဂုဏ္ယူမဆံုးျဖစ္ေနၾကသည္။ အဆုိပါ ၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားကုိ ဘာေၾကာင့္ေရြးခဲ့တာလဲ၊ ဘယ္အခ်က္ေတြက စံ၀င္တာလဲ၊ ဘယ္လိုေတြ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာလဲ၊ ဘာေတြရင္ဆိုင္ခဲ့ရသလဲ၊ ရရွိမည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြ၊ ေရွ႕ဆက္ဘာေတြလုပ္ရဦးမလဲ စတာေတြ၊ သိသင့္တာေတြကို အမ်ားသိရွိ ရေလေအာင္ ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ျဖန္႔ေ၀လိုက္ပါသည္။

ေရြးခ်ယ္မႈ
ဘာေၾကာင့္ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ ၃ ၿမိဳ႕ကို ဦးစြာ ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္ဆိုတာ ရွင္းျပလိုပါသည္။ ျမန္မာ့ သမိုင္းႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈတြင္ သမိုင္းမတင္မီေခတ္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ သမိုင္းတင္ေခတ္ အေစာပိုင္းယဥ္ေက်းမႈ၊ သမိုင္းေခတ္ ယဥ္ေက်းမႈဟူ၍ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာခဲ့သည္။ ျပဒါးလင္းဂူကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာက္ေခတ္ အေမြအႏွစ္ (သမိုင္းမတင္မီ ေခတ္ယဥ္ေက်းမႈ)၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္အေမြအႏွစ္မ်ား     (သမိုင္းတင္ေခတ္ အေစာပိုင္းယဥ္ေက်းမႈ)၊ ပုဂံ၊ ေျမာက္ဦး၊ သထံု၊ အင္း၀၊ ဟံသာ၀တီ၊ မႏၱေလး … စသည္ စသည္ျဖင့္ သမိုင္းေခတ္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား တည္ရွိေနၿပီး ယခုပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ သမိုင္းတင္ေခတ္ အေစာပိုင္းကာလ ယဥ္ေက်းမႈ ( Proto-historic )၏ ၿမိဳ႕ျပယဥ္ေက်းမႈ (Urbanization) ႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားခဲ့ျခင္း၏ ခိုင္မာေသာ အေထာက္အထား တရပ္ျဖစ္ျခင္း၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအတြင္းရွိ အေစာဆံုးေသာ ဗုဒၶဘာသာယံုၾကည္ကုိးကြယ္မႈႏွင့္ အတူ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈကုိ အေျခခံ၍ တည္ေဆာက္ထားေသာ ၿမိဳ႕ျပယဥ္ေက်းမႈတရပ္ ျဖစ္ျခင္း၊ ေျမေပၚေျမေအာက္ အေထာက္အထားမ်ား ႂကြင္းက်န္တည္ရွိေနသကဲ့သုိ႔ ရာစုႏွစ္ တခုမက ျပည္တြင္းျပည္ပ ပညာရွင္မ်ား၏ သုေတသနျပဳေလ့လာခဲ့မႈတို႔ေၾကာင့္ တိက် ခိုင္မာေသာ သက္ေသအေထာက္အထားမ်ား ရွိေနျခင္း၊ ေတြ႕ရွိရေသာ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ အေထာက္အထားတို႔ကုိ ေခတ္မီနည္းစနစ္ျဖင့္ သိပၸံ နည္းက်သက္တမ္းတြက္ခ်က္ ( Carbon Dating ) ရာတြင္လည္း တိက်ခိုင္မာေသာ ကာလ၊ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္တို႔ကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္တင္ျပႏိုင္ျခင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္တင္သြင္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ကမၻာ့အဆင့္သတ္မွတ္ျခင္း
ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ စာရင္းသတ္မွတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေျခခံအားျဖင့္ ကမၻာ့အဆင့္မီ စံတန္ဖိုးမ်ား (Outstanding Universal Value) ရွိျခင္း၊ တိက်ေသာ နယ္နိမိတ္ သတ္မွတ္ခ်က္၊ ထိန္းသိမ္းမႈ၊ ကာကြယ္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ စေသာ တန္ဖိုးႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္တို႔ ျပည့္စံုလံုေလာက္မႈရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သုိ႔ပါ၍ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ ၃ ၿမိဳ႕ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္စာရင္း သတ္မွတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါတန္ဖိုးႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ေလ့လာဆန္းစစ္ၿပိး ဆံုးျဖတ္သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။
ကမၻာ့အဆင့္မီစံတန္ဖိုး ထိန္းသိမ္းမႈ၊ ကာကြယ္မႈ၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈ
ခိုင္မာမႈ ( Integrity ) နယ္နိမိတ္ ( Boundary )
စစ္မွန္မႈ ( Authenticity ) ထိန္းသိမ္းမႈ ( Conservation )
စံတန္ဖိုး( ၂ ) ( Criteria II ) ကာကြယ္မႈ ( Protection )
စံတန္ဖိုး( ၃ ) ( Criteria III ) စီမံခန္႔ခြဲမႈ ( Management )
စံတန္ဖိုး( ၄ ) ( Criteria IV )

ကမၻာလံုးဆိုင္ရာစံတန္ဖိုးသတ္မွတ္ခ်က္ (Outstanding Universal Value)
ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ား ကမၻာ့အေမြအႏွစ္ စာရင္း၀င္ျဖစ္ေရးအတြက္ အေျခခံေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ တခုမွာ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ စံတန္ဖိုး (သုိ႔မဟုတ္) ကမၻာ့အဆင့္မီစံတန္ဖိုး ရွိ / မရွိ သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကမၻာ့အဆင့္မီ စံတန္ဖိုး ဆန္းစစ္ခ်က္တြင္ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ား၏ ခိုင္မာမႈရွိျခင္း (Integrity)၊ စစ္မွန္မႈရွိျခင္း (Authenticity)၊ စံတန္ဖိုး ၂၊ စံတန္ဖိုး ၃၊ စံတန္ဖိုး ၄ တို႔ျဖင့္ ကုိက္ညီမႈရွိေၾကာင္းတို႔ကုိ သတ္မွတ္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။

ခိုင္မာမႈရွိျခင္း (Integrity) ဆိုသည္မွာ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားသည္ ေရွးၿမိဳ႕ျပၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားျဖစ္သျဖင့္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာ အေထာက္အထား ေတြ႕ရွိမႈတို႔သည္ မူလ သဘာ၀ အေျခအေနအတိုင္း (In Situ) ျဖစ္ေနျခင္း၊ တင္ျပသတ္မွတ္ထားသည့္ ေျမေအာက္ရွိ ယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထားမ်ားမွာလည္း ပ်က္စီး၊ ဖ်က္ဆီးမႈမရွိဘဲ မူလ သဘာ၀အေျခအေနအတိုင္း တည္ရွိေနျခင္း၊ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ား၏  ၿမိဳ႕ျပ စနစ္ႏွင့္ ဖြဲ႔တည္ပံု ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေန၊ ၿမိဳ႕ရိုး၊ က်ံဴး  စသည့္ ၾကြင္းက်န္ရစ္ေသာ အေထာက္အထားမ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ကာလက တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ အေနအထား၊ လကၡဏာမ်ားကုိ ေကာင္းစြာ ေဖာ္ထုတ္ျပသႏိုင္ျခင္း၊ ေရွးေဟာင္း သုေတသန အေထာက္အထားမ်ားကို ေခတ္မီသိပၸံနည္းျဖင့္ ဓာတ္ခြဲစမ္းသပ္ရာတြင္ တိက်ခိုင္မာေသာ ေခတ္ကာလ သတ္တမ္း သတ္မွတ္ႏိုင္ျခင္း၊ ဗိသုကာလက္ရာႏွင့္ စာေပမွတ္တမ္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားတို႔မွ ရရွိလာသည့္ ေလ့လာသုေတသန ျပဳခ်က္တို႔ကလည္း ေဖာ္ျပပါ ေခတ္ကာလသက္တမ္း သတ္မွတ္ခ်က္ကို ေကာင္းစြာ အေထာက္အပံ့ ေပးႏိုင္ျခင္းႏွင့္အတူ ႏွစ္ေပါင္းတေထာင္ခန္႔ ရွင္သန္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရွိေၾကာင္းတို႔ကိုလည္း သက္ေသ ျပႏိုင္ေပသည္။ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ ၃ ၿမိဳ႕စလံုး၌ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ေကာင္းစြာျပဳျပင္ ဖန္တီး ႏိုင္ခဲ့ေသာ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးမႈလုပ္ငန္းအတြက္ အေရးပါေသာ တူးေျမာင္းမ်ား၊ ေရကန္မ်ားသည္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈကာလမွသည္ ယေန႔တိုင္အသံုးျပဳလ်က္ရွိေသာ အေထာက္အထားမ်ားျဖစ္ျခင္း၊ ပ်ဴ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ ၃ ၿမိဳ႕ရွိ ၾကြင္းက်န္တည္ရွိေနေသာ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရသည့္ ၀တၳဳပစၥည္းမ်ားသည္ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ၃ ၿမိဳ႕၏ ယဥ္ေက်းမႈ တန္ဖိုးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာမႈကိုလည္း ေကာင္းစြာ သက္ေသျပႏိုင္ျခင္းစသည္တို႔သည္ ပ်ဴေရွးေဟာင္း ၿမိဳ႕မ်ား၏ ခိုင္မာမႈရွိျခင္း ( Integrity ) ၏ သက္ေသမ်ားျဖစ္ပါသည္။

စစ္မွန္မႈရွိျခင္း (Authenticity) ဆိုသည္မွာ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားရွိ ေရွးေဟာင္းဘုရားပုထိုး၊ အေဆာက္ အအံုႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပဖြဲ႕တည္ပံုတို႔သည္ မူလအတိုင္း ေရွးမူလက္ရာမပ်က္ တည္ရွိေနျခင္း၊ ယေန႔တိုင္ လက္ခံ က်င့္သံုးလ်က္ရွိသည့္ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးမႈႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈဆိုင္ရာ နည္းစနစ္မ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ေရအသံုးခ်မႈ စနစ္သည္လည္းေကာင္း၊ ပ်ဴေခတ္ကာလ၏ မူလသဘာ၀ကုိ အေျခခံ၍ ဆက္လက္အသံုးျပဳေနျခင္း၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆုိင္ရာ ေလ့လာမႈအရ ၿမိဳ႕ျပဖြဲ႕တည္ပံုသည္ မူလသဘာ၀ အေနအထားအတိုင္း တည္ရွိေနျခင္း၊ အဆုိပါကာလမွသည္ ယေန႔တိုင္ ေရွးေခတ္ေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အခင္းအက်င္း(Cultural Landscape )ေျပာင္းလဲမႈ မရွိျခင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ ပစၥည္းမ်ားကုိ ေလ့လာျပန္လ်င္လည္း ေဒသတြင္းမွ ရရွိေသာ အရင္းအျမစ္ကိုသာ အသံုးျပဳ၍ တည္ထြင္ဖန္တီိးထားျခင္း စသည္တို႔သည္ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ား၏ စစ္မွန္ေသာ အေထာက္အထားလကၡဏာမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။
ခိုင္မာမႈရွိျခင္း၊ စစ္မွန္မႈရွိျခင္းတို႔အျပင္ ကမၻာ့အဆင့္မီစံတန္ဖိုး (Criteria) မ်ားတြင္လည္း ေအာက္ပါ အခ်က္တို႔ႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

စံတန္ဖိုး ၂ (Value/Interchange)
ခရစ္ႏွစ္မတိုင္မီ ႏွစ္ရာခန္႔က အိႏၵိယမွ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီး မိမိတို႔၏ မူလယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ေပါင္းစပ္ဖန္တီးကာ ဗုဒၶဘာသာကုိ အေျခ ျပဳေသာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္အျဖစ္ ရပ္တည္ခဲ့ျခင္း၊ ေဒသခံ ပ်ဴလူမႈအဖြဲ႕အစည္းသည္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသတြင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ အေျခခံသည့္ ပထမဆံုးေသာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းတရပ္ျဖစ္ျခင္း၊ ထို႔အတူ ပ်ဴေခတ္ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ အေထာက္အထား၊ ဓေလ့ထံုးစံတို႔ကို ခရစ္ႏွစ္ငါးရာစုေႏွာင္းပိုင္း ေပၚထြန္း လာေသာ ၿမိဳ႕ျပလူမႈအဖြဲ႕အစည္းတို႔တြင္ လက္ခံက်င့္သံုးၾကျခင္း၊ လယ္သမားမွသည္ အုပ္စုိးသူအထိ လူတန္းစားအသီးသီး အလႊာအသီးသီးမွ လက္ခံက်င့္သံုးလာခဲ့ျခင္း၊ အထင္ကရေတြ႕ျမင္ေနရသည့္ အုတ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ အထိမ္းအမွတ္ ေစတီပုထိုးမ်ား၊ ထံုးဓေလ့ဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ားကုိ ဖန္တီးႏိုင္ျခင္း၊ အခ်ဳိ႕ေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားကို ပံုတူကူးယူထားေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ကိုမူ ကုိယ္ပိုင္မူ၊ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ျဖင့္ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့ျခင္း။

စံတန္ဖိုး ၃ (Testimony)
ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ားသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ ပထမဆံုးေသာ ဗုဒၶအေျချပဳ ၿမိဳ႕ျပယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ သမိုင္းမွတ္တမ္း အေထာက္အထားျဖစ္ျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာ၏ ဓမၼႏွင့္ သံဃာအဖြဲ႕အစည္းကို ခိုင္မာစြာ တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း၊ ရာသီဥတုအေပၚ အေျခခံ၍ ရရွိလာေသာ ေရအရင္းအျမစ္ကုိ ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္စြာ အသံုးခ်ၿပီး လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာခဲ့ျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာ သက္၀င္ယုံၾကည္မႈႏွင့္အတူ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္လာရာ မူလ သစ္၊ ၀ါး ေဆာက္လုပ္သည့္ အတတ္ပညာကို အေျခခံၿပီး အုတ္အေဆာက္အအံု ဗိသုကာပညာရပ္ ေကာင္းစြာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခဲ့ျခင္း၊ ေသဆံုးသူတို႔ကို မီးရႈိ႕၊ အရိုးႏွင့္ ျပာကို ေကာက္ယူ၍ အုိးတြင္ ထည့္သြင္းၿမဳပ္ႏွံသည့္ဓေလ့ရွိျခင္း ( ပ်ဴအရိုးအိုးၿမဳပ္ႏွံသည့္ဓေလ့ )၊ ပ်ဴ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ားသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ား၊ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ အိႏၵိယႏုိင္ငံတို႔ႏွင့္ ကုန္သြယ္ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္မႈရွိျခင္း၊ ကူးသန္းသြားလာမႈႏွင့္အတူ ပါဠိစာေပ အေျချပဳ ဗုဒၶသာသနာျဖန္႔ျဖဴးနိုင္ျခင္း။

စံတန္ဖိုး ၄ (Typology)
စနစ္က်၍ ဖြ႕ံၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ၿမိဳ႕ျပစနစ္ႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပအေဆာက္အအံု မ်ားကုိ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္း၊ နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္အတူ ေရအရင္းအျမစ္မ်ားကို စီမံ ခန္႔ခြဲႏိုင္ျခင္း၊ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရး၊ ေက်ာက္၊ ေၾကး၊ သံ၊ အုတ္တို႔ကို အသံုးျပဳ၍ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား စနစ္တက်ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာျခင္း၊ အေစာဆံုး၊ ဧရိယာအက်ယ္ဆံုး၊ သက္တမ္းအရွည္ၾကာဆံုး ဗုဒၶအေျချပဳ ၿမိဳ႕ျပအျဖစ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ ေပၚထြန္းခဲ့ျခင္း၊ ပ်ဴၿမိဳ႕ျပစနစ္၏ အေရးပါေသာ လကၡဏာမ်ား အျဖစ္ ၿမိဳ႕ရိုးႏွင့္ က်ဴံးပတ္လည္၊ အခ်ိတ္အဆက္ရွိေသာ လမ္းမ်ား၊ တူးေျမာင္းမ်ား၊ ဘာသာတရားကို အထြဋ္အျမတ္ထားမႈႏွင့္အတူ ဘာသာေရးဆိုင္ရာအေဆာက္အအံုမ်ားကုိ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အား အေျခခံၿပီး တင့္တင့္တယ္တယ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း၊ ေစတနာထက္သန္မႈႏွင့္အတူ စိတ္ကူးစိတ္သန္း အႀကံဥာဏ္မ်ားကို ဖန္တီးေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္း။
ေဖာ္ျပပါ ကမၻာ့အဆင့္မီ စံတန္ဖိုးရွိရံုသာမက ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကိုပါ သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။

နယ္နိမိတ္အတိုင္းအတာ(Boundary)
ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ေဒသမ်ားကုိ ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေရးအတြက္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ေဒသမ်ား ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒကို သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့ပါသည္။ တဆက္တည္းမွာပင္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ ေဒသမ်ား တခုၿပီး တခု ဇုန္နယ္နိမိတ္မ်ား သတ္မွတ္ခဲ့ရာ ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ားကိုလည္း တိုင္းတာ သတ္မွတ္ၿပီးျဖစ္သည္။ အဆိုျပဳ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ဧရိယာ (ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအံု တည္ရွိရာ ဇုန္ Ancient Monumental Zone ႏွင့္ ေရွးေဟာင္းေနရာ တည္ရွိရာဇုန္ Ancient Site Zone ) ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ၾကားခံဇုန္ (ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းထားေသာဇုန္ Protected and Preserved Zone ) ဟူ၍ လည္းေကာင္း ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ထားၿပီးျဖစ္သည္။

ထိန္းသိမ္းမႈ (Conservation)၊ ကာကြယ္မႈ (Protection)
ပ်ဴေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ား၏ ယဥ္က်းမႈ အေမြအႏွစ္တု႔ိကို ေရရွည္တည္တံ့ေစေရးႏွင့္ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔အား လက္ဆင့္ကမ္းအေမြ ေပးႏိုင္ေရးတို႔အတြက္ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ၃ ၿမိဳ႕လံုးရွိ ေျမေပၚေျမေအာက္ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ေရႊ႕ေျပာင္း မရေသာ ဘုရားပုထိုး၊ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ား၊ နန္းၿမိဳ႕ရိုးမ်ား၊ အရိုးအိုး အေဆာက္အအံုမ်ား စသည္တို႔ကို ေရရွည္တည္တံ့ေစေရးအတြက္ ၁၉၀၃ ခုႏွစ္ကတည္းက စတင္ကာ သူ႕ေခတ္ သူ႕နည္း ပညာျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ခဲ့သလို အထက္တြင္ ေဖာ္ျပသကဲ့သို႕ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ေဒသမ်ား ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေရး ဥပေဒျပဌာန္း၍လည္း ထိန္းသိမ္းပါသည္။ ေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္ေသာအေမြအႏွစ္မ်ားျဖစ္ သည့္ စာေပ အေရးအသားပါ ေရႊေပလႊာမ်ား၊ ေက်ာက္အရိုး အိုးမ်ား၊ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ား၊ ေက်ာက္ရုပ္ႂကြမ်ား၊ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး၊ သတၱဳပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဆင္းတု၊ ရုပ္တုမ်ား၊ ဒဂၤါးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေျမမီးဖုတ္ရုပ္တု၊ ရုပ္ႂကြအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ လူ႕အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ လက္၀တ္ရတနာ အမ်ိဳးမ်ိဳးစသည္တို႔ကိုလည္း တိုးတက္ မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျပည္ပသို႕ေရာက္ရွိ မသြားရေလေအာင္ ထိုက္သင့္သည့္ ဆုေၾကးေငြခ်ီးျမွင့္၍လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒျပဌာန္း၍လည္းေကာင္း ကာကြယ္ထိန္းသိမ္း လ်က္ရွိပါသည္။

စီမံခန္႔ခြဲမႈ(Management)
သဘာ၀ေဘးအႏၱရာယ္ ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းျခင္းဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ(Disaster Risk Management) ႏွင့္ ခရီးသြား ဧည့္သည္မ်ားဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ  (Visitor Management) တို႔ကိုပါ ဆန္းစစ္ပါသည္။ မိမိတို႔ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အဆိုပါ Management အပိုင္းကို မေဆာင္ရြက္ရေသးေသာ္လည္း မိမိတို႔၏ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား၊ UNESCO မွ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား ေပါင္းစပ္ညွိႏႈိင္းကာ အစီအစဥ္မ်ားေရးဆြဲ၍ စာတြဲ (Nomination Dossier)တြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါစီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ေဒသခံမ်ား ပူးေပါင္း ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္သြားရမည္ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရေသာ္ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္စာရင္း၀င္ေရးအတြက္ အထက္ပါ တန္ဖိုးမ်ားရွိေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္တင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သကဲ့သို႔ အဆိုပါ 3အေမြအႏွစ္မ်ား ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေစေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ထားရွိမႈႏွင့္အတူ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမည့္အစီအစဥ္မ်ားကိုပါ ေရးဆြဲတင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

The Irrawaddy (Burmese Version)


(ယဥ္ေက်းမႈ၀န္ႀကီးဌာန ဒုတိယ၀န္ႀကီး ေဒၚစႏၵာခင္ ေရးသားေသာ ယခု ေဆာင္းပါးသည္ ၃၁-၈-၂၀၁၄ ရက္ေန႔ထုတ္ ေၾကးမံုသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္သည္။ စာေရးသူ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပသည္။)

0 comments:

Post a Comment

Facebook Like Page