"ရင္ခ်င္းဆက္ စြယ္ေတာ္ရြက္မ်ား " (မင္းလူ)
"ဆရာဘုန္းနဲ႔ ခရီးအတူသြားရင္ ပညာတိုးတယ္၊ ဒါေပမယ့္ တစ္ညလံုးေတာ့ အိပ္လိုက္ရမွာမဟုတ္ဘူး"
ဟု အေၾကာင္းသိတစ္ေယာက္က ေျပာသည္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ဆရာတကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္သည္ စကားအလြန္ေျပာခ်င္သူ။ လမ္းခရီးတစ္ေလွ်ာက္လံုး မရပ္မနားေျပာသြားလိမ့္မည္။ အိပ္ဖို႔အခ်ိန္ေတာင္ ရလိုက္မွာမဟုတ္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ ခရီးသြားလွ်င္ ကား၊ ရထားစသည္တို႔ေပၚမွာ ႏွစ္ႏွစ္ျခိဳက္ျခိဳက္ အိပ္ေပ်ာ္တတ္သူ မဟုတ္။ ထို႔အတူ တစ္လမ္းလံုး စကားေျပာၿပီး ႏုိးႏိုးၾကားၾကားရွိေနတတ္သူ
ရႈခင္းေတြေငးၾကည့္ရင္း ေတြးခ်င္ရာေတြးလိုက္၊ တစ္ေမွးေမွးလိုက္ လုပ္တတ္သူမ်ဳိးသာျဖစ္၏။
ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က နားပူခံခ်င္သူမဟုတ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြႏွင့္ ဝိုင္းဖဲြ႕စကားေျပာတာ ဝါသနာပါေသာ္လည္း တစ္ဖက္သတ္ နားေထာင္ရတာမ်ဳိးေတာ့ အလြန္ျငီးေငြ႔တတ္သည္။
သို႔ရာတြင္ ခုလို စကားေျပာေသာ ဆရာတစ္ဦးႏွင့္ခရီးအတူသြားရ
ဒီလိုဆရာၾကီးမ်ဳိးေတြႏွင့္ အတူသြားရေသာအခါ ေမးတတ္ျမန္းတတ္လွ်င္ အသိပညာေတြ အမ်ားၾကီး ရႏုိင္သည္။ ဒါတင္မက ေနာင္တစ္ခ်ိန္ သူတို႔အေၾကာင္း ျပန္ေရးေသာအခါ အသံုးဝင္မယ့္ အခ်က္အလက္ေတြလည္း ရႏိုင္ေသးတယ္ေလ။
* * *
ေတာင္ငူျမိဳ႕ စာေပေဟာေျပာပြဲသုိ႔ သြားရမည္ျဖစ္၏။ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳ၊ ဆရာေမာင္သစ္ဆင္း၊ ဆရာနီကိုရဲတို႔လည္း ပါၾကမည္။ သူတို႔ေတြနဲ႔က အရင္ကတည္းက ခင္မင္ခဲ့ၿပီးသားျဖစ္၏။ ဆရာဘုန္းနဲ႔ေတာ့ တစ္ခါမွမဆံုဖူးေသး။ အျပင္မွာလည္း တစ္ခါမွမျမင္ဖူးေသး။ မဂၢဇင္းထဲမွာျမင္ဖူးတဲ့ ဓာတ္ပံုအရေတာ့ ပိန္ပိန္ပါးပါးပါပဲ။ သုိ႔တိုင္ေအာင္ ႏုိင္ငံေက်ာ္ထိပ္သီးစာေရးဆရ
ေတာင္ငူမွ လာေရာက္ၾကိဳဆိုသူမ်ားက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အရင္ဝင္ေခၚသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆရာဘုန္း၏ အိမ္ရွိရာ သန္လ်င္သို႔ဆက္သြားသည္။ ဆရာသည္ ကၽြန္ေတာ္ထင္ထားသလို လူကံုထံရပ္ကြက္ထဲမွာ တိုက္ႏွင့္ကားႏွင့္ ေနထိုင္သူမဟုတ္။ ျမိဳ႕စြန္ပိုင္းရွိ ေအးခ်မ္းဆိတ္ျငိမ္ေသာရပ္ကြက
ဆရာ့အိမ္ဧည့္ခန္းသည္လည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပင္ျဖစ္၏
ဆရာသည္ တရိႈက္မက္မက္ဖတ္ရေသာ ေမတၱာဖဲြ႕ဝတၳဳၾကီးေတြကိုေရး
ခိုင္နဲ႔တူမလား။ မမိုးသူနဲ႔တူမလား။ ႏြယ္ႏွင့္တူမလား။ အေစာနဲ႔တူမလား။ တျပည္သူမေရႊထားနဲ႔ပဲ တူေလမလား။
အခုျမင္လုိက္ရတာကေတာ့ အဘြားၾကီးတစ္ေယာက္ပါပဲ။ ဒါေပါ့ေလ၊ ဆရာေတာင္ အသက္ခုႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ေနၿပီပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရာက္သြားေသာအခ်ိန္တြင္ ဆရာက အဆင္သင့္ျပင္ဆင္ထားၿပီးသားျ
ထို႔ေနာက္ ဆရာသည္ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳကို တစ္စံုတစ္ခုေျပာေနသည္။ ဟိုအရင္တစ္ေခါက္ ေတြ႕ခဲ့စဥ္က စကားမျပတ္ေသးေသာ အေၾကာင္းအရာကို ျပန္ဆက္ေျပာျခင္းျဖစ္ပံုရ၏။
ဆရာက ကၽြန္ေတာ့္ဘက္လွည့္ၿပီး ေျပာျပန္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္ရေၾကာင္းေျပာသည္။ သူက ကၽြန္ေတာ့္ကို ေမာ္ဒန္အႏြယ္ဝင္ဟု ထင္မွတ္ယူဆထားပံုရသည္။
"ဆရာက ေမာ္ဒန္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့သူတစ္ေယာက္မဟုတ္
ဟု ဆိုသည္။ လူငယ္ေတြအေပၚနားလည္မႈရွိေသာ
ေစာ္ဘြားၾကီးကုန္း အေဝးေျပးဂိတ္ေရာက္ေတာ့ ကားထြက္ဖို႔အခ်ိန္လိုေသးသျဖ
ကားေပၚမွာ ေနရာယူၾကေတာ့ ဆရာနီကိုရဲက ညားကာစဇနီးအသစ္စက္စက္ကေလးကိ
ကားစထြက္ၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ ဗီြဒီယိုကားတစ္ကား စျပသည္။ ျမန္မာကားျဖစ္၏။ ေတာ္ေတာ္ည့ံသည္။ ေကာင္းလွ်င္လည္း ၾကည့္ျဖစ္မည္မထင္။ ဆရာက စကားစေျပာေနၿပီ။ မဂၤလာဒံုတစ္ဝိုက္က ေတာင္ကုန္းကေလးေတြ လွ်ဳိေျမာင္ေတြကိုၾကည့္ၿပီး
"ဟိုးတစ္ခ်ိန္က ဒီေနရာေတြမွာ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ခဲ့ဖူးတာေပါ
ဟု အစခ်ီၿပီး အင္းစိန္တိုက္ပဲြတုန္းက ဆရာတို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ ေဗာ္လံတီယာ တပ္သားအျဖစ္ ဝင္ေရာက္ကူညီခဲ့ၾကပံုမ်ားကိ
"မင္း အသက္ဘယ္ေလာက္ရွိၿပီလဲ"
ဟု ေမးသည္။
"ဆယ့္ငါးႏွစ္"
ဆိုေတာ့
"ငယ္ေသးတယ္၊ စာသင္ဦး"
ဟု ေျပာသျဖင့္ တပ္ထဲမဝင္ျဖစ္ခဲ့ပံုကုိလည္း
* * *
ပ်ဥ္ပံုၾကီးမွာ ညစာထမင္းစားၾကသည္။ ဆရာက ငါးရံ႕ေျခာက္ဖုတ္မွာသည္။
"အိမ္မွာဆိုရင္ ေသြးတက္မွာစိုးလို႔ဆိုၿပီး ဆရာ့ကို ငါးေျခာက္သိပ္မေကၽြးၾကဘူး"
ဟု ဆရာက ေျပာၿပီးရယ္ေနသည္။ ေရာဂါေထြေထြထူးထူး မရွိေသာ္လည္း အသက္ၾကီးလာေတာ့ အစားအေသာက္ဆင္ျခင္ရတယ္ဟု ဆုိျပန္သည္။ ( ေျပာသာေျပာတယ္၊ ေတာင္ငူေရာက္လုိ႔ ေကာက္ညွင္းငခ်ိတ္ေပါင္းနဲ႔ ဘူးသီးေၾကာ္၊ ငါးေျခာက္ေထာင္းေၾကာ္ေတြ ေကၽြးေတာ့လည္း စားတာပါပဲ။) ကားျပန္ထြက္ေတာ့ ဆယ္နာရီေက်ာ္ၿပီ။ ဆရာ ဘယ္အေၾကာင္းအရာကိုမ်ားဆက္ေျ
ထမင္းစားၿပီး ဗိုက္ေလးသြားလို႔လား။ ကားစီးရတာ ခရီးပမ္းသြားလို႔ပဲလား။ ကားေပၚမွာျပေနေသာ ႏုိင္ငံျခားဇာတ္ၾကမ္းကားကို
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အိမ္မွာဆိုလွ်င္ ေတာ္ေတာ္ညဥ့္နက္မွ အိပ္တတ္ေသာေၾကာင့္ အက်င့္ပါၿပီး အိပ္ခ်င္စိတ္မရွိေသး။ ဆရာ့ကိုေမးစရာေတြ ရွိေနေသးသည္။ ဆရာႏွင့္ပက္သက္လွ်င္ အမ်ားစုက "သူငယ္ခ်င္းလုိ႔ပဲ ဆက္၍ေခၚမည္ခိုင္"၊ "တစ္ျပည္သူမေရႊထား"၊ "သူ႔ကၽြန္မခံၿပီ"စေသာ ဝတၳဳၾကီးေတြကိုသာ သတိရမိတတ္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆရာေရးသားၿပီး ေရနံ႔သာစိုးလိႈင္ သီဆိုခဲ့ေသာ "ကမာၻကုန္က်ယ္သေရြ႕ဝယ္" သီခ်င္းကို စိတ္ဝင္စားမိ၏။
ထိုသီခ်င္းသည္ ရုတ္တရက္ နားေထာင္ၾကည့္လွ်င္ ေႏြဘဲြ႔အလြမ္းသီခ်င္းဟု ထင္စရာရွိ၏။ အမွန္္မွာမျမဲေသာ သခၤါရသေဘာကို နိမိတ္ပံုမ်ားျဖင့္ ဖဲြ႔ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆရာ့စာတစ္ပုဒ္ထဲမွာ ဖတ္ဖူးသည္။ ထုိသီခ်င္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ အၾကိဳက္ဆံုးသီခ်င္းေတြထဲက တစ္ပုဒ္ျဖစ္၏။ "နတ္သွ်င္ေနာင္"သီခ်င္းဟု ဆိုလွ်င္ ျပည္လွေဖ ဆုိတာေလာက္ ဘယ္သူမွေကာင္းေအာင္မဆိုႏုိင
ထုိသီခ်င္းအေၾကာင္း ဆရာ့ကိုေမးမည္ဟု စဥ္းစားထားခဲ့တာ။ အခုေတာ့ ဆရာက မ်က္စိကိုမွိတ္ၿပီး တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္ေနၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း "ကမာၻကုန္က်ယ္သေရြ႕ဝယ္" သီခ်င္းကို စိတ္ထဲကသာ ညည္းေနမိ၏။
* * *
ဆရာသည္ အသက္ခုနစ္ဆယ္ေက်ာ္ၿပီျဖစ္ေသ
ဘုရားက အျပန္လမ္းမွာ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဘဝက အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို ေျပာျပသည္။ ပရိုဗီမင္ေဆးျပား ထုတ္လုပ္သည့္ စပီရူလုိင္းနားေခၚ စိမ္းျပာေရညွိကို အဏၰဝါဇီဝေဗဒဌာနမွ ေလ့လာခဲ့ရာမွာ ပါဝင္ကူညီခဲ့ပံုမ်ား၊ ယခုေတာင္ၾကီးတကၠသိုလ္ တည္ရွိရာ ေျမေနရာကိုေရြးခ်ယ္ခဲ့ပံုမ်
ေန႔လယ္ဘက္ လက္ဖက္ရည္ေသာက္္ခ်ိန္မွာေတာ
"ေမာင့္မူပိုင္ရွင္"ဇာတ္ကား
ညဘက္ ေဟာေျပာပဲြစတင္ခ်ိန္က နည္းနည္းေနာက္က်သြားသည္။ ေဟာေျပာမည့္စာေရးဆရာက ငါးေယာက္ေတာင္။ ရာသီဥတုက အေတာ္ေအးသျဖင့္ ဆရာ့ကို သိပ္ညဥ့္နက္တဲ့အထိ မေနေစခ်င္။ သူ႔ကိုေစာေစာေျပာၿပီး ျပန္အနားယူခိုင္းလို႔မျဖစ္။
ဆရာသည္ ပညာတတ္၊ ပညာရွိ စာေရးဆရာၾကီးျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ ေဟာေျပာရာမွာ ပညာရွင္ဆန္ေသာ အမူအရာဟန္ပန္မရွိ။ စကားလံုးၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္ေတ
* * *
အျပန္ခရီးမွာက်ေတာ့ ဆရာသည္ ခရီးပန္းသြားေသာေၾကာင့္ထင္သ
စကားေျပာလို႔မရေသာအခါ ဟိုဟိုဒီဒီေတြးေနလိုက္သည္။ ေနျမင့္လာေတာ့ ဆရာ့မ်က္ႏွာေပၚကို ေနေရာင္ထုိးက်လာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကားမွန္ျပတင္းက လုိက္ကာကို ဆဲြေစ့ေပးရင္း ဆရာ့ကို တေစ့တေစာင္းၾကည့္လုိက္မိ၏။ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထဲ တစ္ေယာက္ေယာက္ႏွင့္ တူသလိုလုိထင္ျမင္လာမိသည္။
ဘဲျမီးဆန္ဆန္ ခပ္ပါးပါးဆံပင္ပံုစံ၊ အသားညိဳသေယာင္ေယာင္၊ ပိန္ပိန္သြယ္သြယ္၊ မ်က္ခံုးေကာင္းေကာင္း ေပၚလြင္ထင္ရွားေသာႏွာတံ၊ ပိရိေသာႏႈတ္ခမ္းမ်ား။ ဟာ....အေဖနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ဆင္တာပါလား။ အထူးသျဖင့္ ရွည္လ်ားၾကံ့ခိုင္ေသာ လက္ေခ်ာင္းမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေဖ(ဦးသာဓု)၏
(ဆရာျမသန္းတင့္ကိုလည္း မ်က္ႏွာက်ပံု၊ အေနအထား အေဖႏွင့္ဆင္သည္ဟု ထင္ခဲ့ဖူးသည္။ အေဖမရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ပိုင္း ညိဳညိဳပိန္ပိန္စာေရးဆရာၾကီး
* * *
ဆရာက လူၾကီးရယ္လုိ႔ အခြင့္အေရးကို ပိုယူတတ္သူမဟုတ္။ သားတပည့္အရြယ္ေတြဆိုၿပီး အထက္စီးက ဆက္ဆံျခင္းမရွိ။ သူ႔အယူအဆကိုေျပာရမွာလည္း လက္ခံရမည္ဟု မတိုက္တြန္း။ ဆရာကေတာ့ ဒီလုိထင္တယ္ဟူ၍သာ ေျပာတတ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆရာႏွင့္ စကားေျပာလို႔ မဝေသး။ ေတာင္ငူေဟာေျပာပြဲကျပန္လာၿပ
သုိ႔ရာတြင္ နီကိုရဲက မအားတာနဲ႔၊ ကၽြန္ေတာ္က အဆင့္သင့္မျဖစ္တာနဲ႔ပဲ ေတာ္ေတာ္ႏွင့္မသြားျဖစ္။ တကယ္သြားျဖစ္ၿပီဆိုေတာ့ ဆရာ့အိမ္ကိုမဟုတ္။ ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ေဆးရုံၾကီး။
ဆရာေဆးရုံတက္ေနသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ေရာက္သြားသည္။ ဆရာ့ကို အထူးခန္းမွာ ထားေပးသျဖင့္ ေက်နပ္မိသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဧည့္သည္ေတြက မ်ားလြန္းသည္။ ဒီလုိအခန္းမ်ဳိးမွာက လူႏွစ္ေယာက္ သံုးေယာက္ထက္ ပိုမရွိသင့္။ သုိ႔တိုင္ေအာင္ ဆရာ့ကို ေတြ႔ခ်င္သူေတြကို အလွည့္က်သာခြင့္ျပဳမည္ဆိုလွ
ကၽြန္ေတာ္ေရာက္သြားေတာ့ အခန္းထဲမွာ လူမ်ားေနသျဖင့္ ရွင္းမွဝင္ေတာ့မည္ဆုိၿပီး မွန္တံခါးအျပင္ဘက္မွာပင္ ရပ္ေနလိုက္သည္။ စာေပသမားတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ့္ကိုျမင္သြားၿပီး လက္ယပ္ေခၚသျဖင့္ ဝင္သြားလိုက္သည္။ အခန္းထဲမွာ လူမ်ားလြန္းသျဖင့္ ေလေအးစက္ေတာင္မႏိုင္ေတာ့ဘဲ အိုက္စပ္စပ္ျဖစ္ေနသည္။ ဆရာ့ကို ယပ္ခတ္ေပးေနရသည္။
ဆရာ့ေက်ာကုန္းကို နံ႔သာျဖဴလား၊ ကရမက္လားမသိ။ လိမ္းေပးေနတာေတြ႔ရသည္။ ဆရာ့ေက်ာကုန္း ပိန္ပိန္ေလးကလည္း အေဖနဲ႔တူလုိက္တာဟု အေရးထဲမွာေတြးမိျပန္သည္။ ဆရာက စကားသိပ္မေျပာ။ မ်က္စိမွိတ္ၿပီး မွိန္းေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ဆရာ့ကို အေႏွာင့္အယွက္မေပးလိုသျဖင့္
ခုတင္ေပၚမွာ လဲွေနေသာ ဆရာ့ကိုၾကည့္ရင္း -
"အေဖနဲ႔တူလိုက္တာ"
ဟု လႊတ္ခနဲေျပာမိ၏။
ဆရာ့သားကိုေက်ာ္ဇင္၏ ဇနီးျဖစ္သူ မဝိုင္းဝိုင္းက -
"ဆရာဦးသာဓုဆံုးေတာ့ အသက္ဘယ္ေလာက္ရွိၿပီလဲ"
ဟုေမးသည္။
"ခုနစ္ဆယ့္သံုးႏွစ္"
ကၽြန္ေတာ္ေျဖလိုက္ေတာ့ သူခဏမွ်ငိုင္သြားသည္။ ၿပီးမွ -
"ေဖေဖလည္း ခုနစ္ဆယ့္သံုးထဲမွာပဲ"
ဟု ခပ္တိုးတုိးေျပာသည္။ စိုးရိမ္ေနေသာ ေလသံမွန္းသိသာ၏။
* * *
သိပ္မၾကာခင္မွာပင္ ဆရာဆံုးေၾကာင္း သတင္းၾကားရသည္။ ဆရာ့စ်ာပနသည္ စည္ကားလွ၏။ အႏုပညာနယ္ပယ္၊ ပညာေရးနယ္ပယ္စေသာ ဆရာက်င္လည္ခဲ့ရာ အသိုင္းအဝုိင္းမွ အားလံုးလိုလို လာေရာက္ဂါရဝျပဳၾကသည္။ ၿပီးေတာ ့သူျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ခဲ့ေသာ ကံ့ေကာ္ပြင့္မ်ား၊ စိန္ပန္းျပာမ်ား၊ ခ်ယ္ရီပန္းမ်ား၊ မယ္ဇယ္ပြင့္မ်ားႏွင့္ စြယ္ေတာ္ရြက္မ်ားငိုေၾကြးၾက
ရက္လည္တဲ့ေန႔က်ေတာ့ သန္လ်င္က ဆရာ့အိမ္မွာ ကိုေက်ာ္ဇင္ႏွင့္အခ်ိန္အေတာ
ဆရာ၏ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္္သည္ ဆရာ့ဝတၳဳဇာတ္သိမ္းခန္းေတြလု
"လြမ္းေမာသီကရီ...ေမ့မရေလၿပ
မင္းလူ
--------------------------
(လြမ္းေတးကို သူပင္သီေရာ့မည္
အမွတ္တရ တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္၊
ေမလ၊ ၂၀၀၃)
No comments:
Post a Comment