Tuesday, August 5, 2014

အမ်ိဳးသား ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရ ဖြဲ႔စည္းေရးသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ပ္အတည္းကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္မည္

အမ်ိဳးသား ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရ ဖြဲ႔စည္းေရးသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ပ္အတည္းကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္မည္

အီေဂါဘလာဇီဗစ္| August 2, 2014

၁၉၇၄ ခုႏွစ္တြင္ ကမာၻေပၚ၌ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ၃၅ ႏိုင္ငံသာ ရွိခဲ့သည္။ ၎တို႔ထဲတြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ကေနဒါ၊ ဥေရာပ အေနာက္ပိုင္းႏွင့္ ေျမာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံမ်ား၊ အိႏၵိယ၊ ဂ်ပန္၊ ၾသစေၾတးလ်ႏွင့္ နယူးဇီလန္ ႏိုင္ငံမ်ားပါ၀င္သည္။ ကမာၻ႔ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ နည္း၏။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚ ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေရာက္သည့္အခါ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ၁၂၀ ခန္႔အထိ တိုးတက္လာသည္။ တနည္းဆိုရေသာ္ ႏိုင္ငံ စုစုေပါင္း၏ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ လတ္တေလာ အနီးဆံုး အခ်ိန္တြင္ ဘာေတြျဖစ္ေနသည္ကို က်ေနာ္တို႔ ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အားပ်က္ဖြယ္ ပံုခ်ပ္တခုကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ မလြတ္လပ္သည့္ ႏိုင္ငံအမ်ားအျပား ဥပမာ ယူကရိန္းႏိုင္ငံမွ ေတာ္လွန္ေရးမ်ားႏွင့္ အီဂ်စ္မွ ေတာ္လွန္ေရး တို႔ကဲ့သို႔ေသာ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာ ထင္ရွားသည့္ အေရးအခင္းမ်ား က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ခဲ့ရျပီးျဖစ္သည္။ ေနရာေဒသႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ကြဲျပားျခားနားၾကေသာ္ လည္း ျပည္သူမ်ားသည္ အက်င့္ပ်က္ျခစားသည့္ အစိုးရမ်ားကို ဆန္႔က်င္ အံုၾကြခဲ့ၾကၿပီး လြတ္လပ္မႈ၊ ႏိုင္ငံသား အခြင့္အေရးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာ ရွင္သန္ေနထိုင္ႏိုင္ျခင္း တုိ႔ကို လိုခ်င္ေသာ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပမႈကို ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုအံုႂကြမႈမ်ားသည္ (ႏိုင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ Jason Brownlee၊ Tarek Masoud ႏွင့္ Andrew Reynolds တို႔ေရးသားသည့္ စာတမ္းတေစာင္၏ အဆိုအရ) “မျဖစ္စေလာက္သာ ရိတ္သိမ္းႏိုင္ခဲ့သည္။”

ၿပီးခဲ့သည့္ ၁၀ – ၁၅ ႏွစ္အတြင္း ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမ်ားသည္ ေအာင္ျမင္သည္ထက္ ႐ံႈးနိမ့္သည္က တခါတရံ ပိုမ်ားေနခဲ့သည္။ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး အားထုတ္မႈမ်ား က်ဆံုးရျခင္းတြင္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ အခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေခါင္းမာသည့္ အစိုးရမ်ားက အင္အားသံုး၍ ျပင္းထန္စြာ ဖိႏွိပ္ေခ်မႈန္းရန္ အသင့္ရွိေနၾကၿပီး (အီရန္၊ ဆီးရီးယား၊ ဘာရိန္း၊ ဘဲလားရပ္စ္ ႏွင့္ ဗင္နီဇြဲလားတို႔ကဲ့သို႔) စစ္တပ္ကလည္း ၎တို႔ အေပၚ သစၥာေစာင့္သိခဲ့ၾက သည္။ စ႐ိုက္လကၡဏာ ကြဲျပားမႈ နက္႐ိႈင္းသည့္ ႏိုင္ငံအမ်ားအျပားတြင္ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည့္ အစိုးရကို ဖယ္ရွားၿပီးေနာက္ (အီရတ္၊ အာဖဂန္နစၥတန္၊ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ၊ ယူကရိန္း၊ လစ္ဗ်ားႏွင့္ ဆီးရီးယား ကဲ့သို႔) အစိတ္စိတ္ၿပိဳကြဲၿပီး မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား၊ ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံက်ဆံုးျခင္းဆီသို႔ ေရာက္ရွိသြားျခင္းမ်ိဳးလည္း ရွိသည္။ ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ သယံဇာတမ်ားသည္ ႏိုင္ငံအတြက္ မဂၤလာတပါး မဟုတ္ဘဲ က်ိန္စာ ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားလည္း ရွိသည္။

ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္းေရး က်ဆံုးခဲ့သည့္ (လစ္ဗ်ား၊ ဆီးရီးယား၊ ယူကရိန္းႏွင့္ အီဂ်စ္ ကဲ့သို႔) ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စည္းလံုး ညီညြတ္မႈမရွိျခင္း၊ အတိုက္အခံမ်ား ၿပိဳကြဲေနျခင္း စသည္တို႔ကို က်ေနာ္တို႔ ေတြ႕ရွိရသည္။ အိမ္နီးခ်င္းေကာင္း မရွိလွ်င္လည္း ျပင္ပမွ ၀င္ေရာက္ေႏွာက္ယွက္မႈေၾကာင့္ ပ်က္စီးႏိုင္သည္။ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ၊ ယူကရိန္းႏွင့္ ဘဲလားရပ္စ္မွ ဒီမိုကေရစီအေရး အားထုတ္မႈမ်ား ၿပိဳလဲေစရန္ တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ခဲ့သည့္ ႐ုရွားႏိုင္ငံ၏ အခန္းက႑ သို႔မဟုတ္ ဘာရိန္းႏွင့္ အီဂ်စ္တြင္ ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားႏိုင္ငံ၏ အခန္းက႑ႏွင့္ ဆီးရီးယားတြင္ အီရန္ႏွင့္ ႐ုရွားတို႔၏ အခန္းက႑ တို႔ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။

ဆင္းရဲသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏို္င္ငံေရး ဗဟု၀ါဒ သမိုင္းအေတြ႔အႀကံဳ ကင္းမဲ့သည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီကို စုစည္း ညီညြတ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရန္ ပိုမိုခက္ခဲေၾကာင္းလည္း က်ေနာ္တို႔ သိခဲ့ၾကသည္။

ထိုသို႕ေသာ ဒီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္ေရး၏ အႏုတ္သေဘာေဆာင္သည့္ ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အေျခအေနႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အတားအဆီး အေႏွာက္အယွက္ အားလံုးရွိေနေၾကာင္း က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ျမင္ရမည္ ျဖစ္ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဆင္းရဲၿပီး မဖြံ႔ၿဖိဳးေသးသည့္ တိုင္းျပည္ျဖစ္သလို သမိုင္းေၾကာင္းတြင္လည္း ႏိုင္ငံေရး ဗဟု၀ါဒ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေတြ႔အႀကံဳ ကင္းမဲ့ေနသည္။ ၎၏ စစ္တပ္တြင္းတြင္လည္း အမိန္႔နာခံၿပီး စည္းလံုးမႈရွိေနသည့္ အျပင္ သူတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ရန္အတြက္ ၾကမ္းတမ္းသည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳရန္ အသင့္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆရသည္။ ျမန္မာ့လူမႈအသိုက္အဝန္းသည္ ခြဲျခားမႈ နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း ရွိေနသည့္အျပင္ သယံဇာတ အရင္း အျမစ္လည္း ၾကြယ္၀သည္။ ဒီမိုကေရစီ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံထက္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ မက်င့္သံုးသည့္ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံကလည္း ပိုမ်ားေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုးကိုေမွ်ာ္လင့္၍ အနာဂတ္ကို နိမိတ္ဖတ္ျခင္း မဟုတ္သည့္တိုင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးသည္ ၾကမ္းတမ္းခက္ခဲလိမ့္မည္ဟု က်ေနာ္တို႔ သံုးသပ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲက စြန္႔စားမႈျမင့္မားသည့္ အေျခအေနကို ဖန္တီးေပးလိမ့္မည္။ ျမင့္မားေသာ အတားအဆီး၊ စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ ျပင္းထန္ေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမ်ားက ပဋိပကၡ အေျခအေနသို႔ အလြယ္တကူ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယံုၾကည္မႈကင္းမဲ႔ျခင္း၊ အမုန္းတရား၊ တင္းမာမႈမ်ားႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ ပဋိပကၡမ်ားကို လံႈ႕ေဆာ္ေပးေနသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားစြာ ရွိၿပီးျဖစ္သည္။

အေျခအေနကို ပိုမိုရွင္းလင္းစြာ နားလည္ဖို႔ အေရးႀကီးပါသည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မည္သူ အႏိုင္ရရွိသည္ျဖစ္ေစ အလြန္ခက္ခဲေသာ တာ၀န္ကို ယူရမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူလူထုကလည္း အလွ်င္အျမန္ ေျပာင္းလဲေရး၊ သက္သာေခ်ာင္ခ်ိမႈႏွင့္ တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေရးအတြက္ ဖိအားႀကီးစြာ ေပးလာျခင္းေၾကာင့္ အႏိုင္ရရွိသူသည္ အေမြဆက္ခံရမည့္ နက္နဲေသာျပႆနာမ်ား ၾကားတြင္ ညပ္သြားလိမ့္မည္။ ကမ႓ာေပၚတြင္ အေကာင္းဆံုး အစိုးရ အာဏာခဲ့ရလွ်င္ပင္ ျပႆနာအမ်ားစုက ေျဖရွင္းဖို႔ မလြယ္ကူပါ။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္တြင္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာရွိေနခဲ့ရၿပီး ေနာက္ မည္သည့္ ေရြးေကာက္ခံ အစိုးရျဖစ္ေစ အခြန္မ်ားကို မွန္ကန္စြာ ေကာက္ယူႏိုင္ျခင္းမရွိေသာ သို႔မဟုတ္ သဘာ၀အရင္းအျမစ္မွ ရရွိသည့္ ၀င္ေငြမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသာ၊ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားတြင္လည္း ရင္းႏွီးေငြနည္းပါးေနေသာ၊ ကားလမ္း ရထားလမ္းမ်ား ယိုယြင္းေနေသာ၊ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ စနစ္မ်ား ပ်က္စီးေနေသာ အဖက္ဖက္က က်ဆင္းေနသည့္ ႏိုင္ငံတခုကို ဦးေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါသည္။ ျပႆနာအမ်ားစုမွာ အခ်ိန္တိုအတြင္း ေျဖရွင္း၍ ရႏိုင္သည့္ ျပႆနာမ်ား မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း ျပည္သူမ်ားက သည္းခံၾကမည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ မည္သည့္ အစိုးရျဖစ္ေစ ႀကီးမားသည့္ ဖိအားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံေရးၿပိဳင္ဖက္မ်ားႏွင့္ပါ ဆက္လက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ေနရလွ်င္ ျပႆနာေျဖရွင္းေရးကို အလံုးစံု အာ႐ံုစိုက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။

ထိုအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေကာင္းဆံုး ဇာတ္ညႊန္းမွာ အဓိကက်သည့္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ၾကား “ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈရွိသည့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္း” ရွိရန္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္း အတြက္ အာဏာခြဲေ၀သံုးစြဲသည့္ အစိုးရတခု ျဖစ္ေရးကို ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ ႀကိဳတင္သေဘာတူညီမႈ ရယူထားရန္ျဖစ္သည္။

လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ ရလဒ္ေပၚတြင္ မူတည္ေနေသာ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ စည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို ဦးတည္သည့္ အာဏာခြဲေ၀သံုးစြဲသည့္ အစိုးရတြင္ လက္ရွိ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ၊ အတိုက္အခံ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္၊ စစ္တပ္ႏွင့္ အဓိက တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ား ပါ၀င္ေစသင့္သည္။ အာဏာခြဲေ၀မႈ သေဘာတူညီခ်က္အရ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရသူက သမၼတႏွင့္ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးေနရာ အပါအ၀င္ ၀န္ႀကီးေနရာ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို အမည္စာရင္း တင္သြင္းေစသင့္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒုတိယ မဲအမ်ားဆံုး ရရွိသူ(အမွန္တကယ္အားျဖင့္ ဆိုလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႐ံႈးနိမ့္ခဲ့သူ) က အာဏာခြဲေ၀မႈ သေဘာတူညီခ်က္အရ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ (ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္) ဥကၠဌေနရာႏွင့္ ၀န္ႀကီး ေနရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ရရွိေစသင့္ပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရရွိခဲ့ေသာ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားက ဒုသမၼတ ၁ ေနရာ၊ အထက္လႊတ္ေတာ္ (အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္) ဥကၠဌ ေနရာႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ ၀န္ႀကီး အပါအ၀င္ ၀န္ႀကီးေနရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ရရွိေစသင့္ပါသည္။ စစ္တပ္က လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္ စားလွယ္ေနရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ႏွင့္ ကာကြယ္ေရး ၀န္ႀကီးေနရာကို ရႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔ေသာ အစီအစဥ္ေၾကာင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲ အတြက္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာမည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အနာဂတ္အစိုးရတြင္ အေရးပါသူအားလံုး ပါ၀င္ႏိုင္ရမည္။ သို႕မွသာ အစိုးရက တရား၀င္ျဖစ္ကာ ျပည္သူက သေဘာက်ၿပီး အားလံုးပါ၀င္ႏိုင္၍ ျပႆနာေျဖရွင္းေရးကို ခိုင္ခိုင္မာမာ ဦးတည္ဆံုးျဖတ္ထားသည့္ အစိုးရ ျဖစ္လိမ့္မည္။ ပုိမိုနက္႐ိႈင္းေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ စတင္ႏုိုင္ေရးႏွင့္ တိုင္းျပည္၏ အဓိကက်ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈႏွင့္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးမ်ားကို တာ၀န္ယူႏိုင္လိမ့္မည္။ တျခားတဘက္တြင္လည္း လႊတ္ေတာ္သည္ တရား၀င္ျဖစ္၍ ကိုယ္စားျပဳႏိုင္ကာ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး သို႔မဟုတ္ ျပန္လည္ ေရးသားေရး အတြက္ အေလးအနက္ ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ႏိုင္ေအာင္ အားလံုးပါ၀င္ေနလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္ အတြက္ အခ်ိန္ရရန္ အေရးႀကီးသလို လာမည့္ဆဲဆဲ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးေဆြးေႏြးရန္ ဖိအားမရွိေစရပါ။

သို႔ေသာ္လည္း ကံမေကာင္းစြာျဖင့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားက ထို ဦးတည္ခ်က္အတိုင္း တိုးတက္လာျခင္း မရွိပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ စစ္တပ္၊ ႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီ ႏွင့္ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ အစိုးရတို႔သည္ ၿပီးခဲ့ေသာ ၆ လ ကာလအတြင္း အျဖစ္အပ်က္မ်ားအရ ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ညွိႏိႈင္းေဆြးေႏြးေရးႏွင့္ သေဘာတူညီခ်က္ ရယူေရး အသင့္ျဖစ္မေနၾကပါ။ စစ္အစိုးရေခတ္လြန္ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္မ်ားက အေရးပါသည့္ ေနရာကို ဆက္လက္ ရရွိလိမ့္မည္၊ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေအာင္ျမင္မည္ဟု ယံုၾကည္ထားၾကပံုရသည္။ ဗ်ဴဟာေျမာက္ရည္မွန္းခ်က္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကို ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္ ဆက္လက္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရန္ျဖစ္ျပီး ျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အဆံုးသတ္ပစ္လိုက္ႏိုင္ကာ စီးပြားေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကိုပါ ပိုမိုထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေရး အသြင္ေပၚလာေနသည္။ စစ္တပ္ကို ႀကီးၾကပ္သူေနရာႏွင့္ အဆံုးအျဖတ္ေပးသည့္ေနရာတြင္ (ပါကစၥတန္ႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံကဲ့သို႔) ဆက္လက္ထားရွိေရး လုပ္လာေနသည္ဟု က်ေနာ္တို႕ ျမင္ေနရသည္။

ထို႔ျပင္ အရပ္သား အမည္ခံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစိုးရသည္ ဒီမိုကေရစီကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးရန္ ဆႏၵမရွိေၾကာင္း ပို၍ပို၍ သိသာ ထင္ရွားလာေနသည့္ သေဘာလည္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း (ကေမာၻဒီးယားမွာ ကဲ့သို႔) ဒီမိုကေရစီႏွင့္ အာဏာရွင္စနစ္ ေရာေႏွာထားသည့္ မ်ိဳးစပ္ ပံုစံမ်ိဳးကို လိုလားသည့္ အသြင္လည္း ရွိသည္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစိုးရ၏ မိတ္ေဆြဆန္သည့္ မ်က္ႏွာေနာက္တြင္ စစ္တပ္၊ ထိပ္တန္း လက္ေရြးစင္ စီးပြားေရးသမားမ်ားႏွင့္ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ လႈပ္ရွားမႈ စသည္တို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ ႀတိဂံတခု ရွိေနသည္။ ထို ႀတိဂံသည္ အေျပာင္းအလဲ အားလံုးကို အလြယ္တကူ သိမ္းယူ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျခခံ အက်ိဳးစီးပြားမ်ား ျဖစ္သည့္ အထူးအခြင့္အေရးႏွင့္ ၾသဇာ လႊမ္းမိုးမႈကို ဆက္လက္ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေရးသည္ တံခါးဖြင့္၀ါဒ၊ လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ အႏၲရယ္ မေတြ႔ႏိုင္ပါ။ ႀတိဂံ၏ ရည္မွန္းခ်က္ဗ်ဴဟာက ဒီမိုကေရစီ မဟုတ္ပါ။ တည္ၿငိမ္မႈ၊ စီးပြားေရးႏွင့္ အာဏာရွင္စနစ္တို႕ ေရာသမေမႊေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ (စည္းကမ္းျပည့္ဝေသာ ဒီမိုကေရစီဟုလည္း ဆိုႏိုင္ပါသည္။) ထိုေရြးခ်ယ္မႈက တိုင္းျပည္ကို အႏၲရာယ္ျပြမ္းေသာ လမ္းေၾကာင္းေပၚသို႔ ပို႔ ေဆာင္ေနသည္။

အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ NLD ပါတီက သူတို႔ကိုု ေထာက္ခံမႈ အေျခခံႏွင့္ ႀကီးမားသည့္ ႏိုင္ငံေရး အင္အားကို အသက္သြင္းေနသည္။ အျခားတဖက္တြင္ အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္က (ေထာက္လွမ္းေရး ကြန္ယက္မ်ားမွ တဆင့္ ေသြးထိုးလံႈ႕ေဆာ္ေနျခင္းလည္း ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္) အစြန္းေရာက္ အမ်ိဳးသားေရးႏွင့္ ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈတခု ဖြံ႔ၿဖိဳးလာသည္ကို ခြင့္ျပဳေပးေနသည္။ ႏွစ္ဘက္လံုးတြင္ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈ အင္အားက အသက္၀င္ေန သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ႏြား႐ိုင္းႏွစ္ေကာင္ တေကာင္ႏွင့္ တေကာင္ဆီ တည့္တည့္ ဦးတည္၍ ေျပးလာေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ အင္အားအျပည့္ အရွိန္အဟုန္အျပည့္ျဖင့္ ေျပးေနျခင္းမဟုတ္ေသးေသာ္လည္း ၿပိဳင္ဖက္ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားၾကား ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမႈ မျပဳလုပ္လွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ အခ်င္းခ်င္း၀င္တိုက္ခဲ့ပါက ေစာင့္ျပီဆိုပါက ၾကားထဲက ေျမဇာပင္ တိုင္းျပည္လည္း ေၾကမြသြားႏိုင္သည္။

ထိုသို႔ ျဖစ္လာလိမ့္မည္ မဟုတ္ဟု က်ေနာ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားက ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈ၏ အခက္အခဲႏွင့္ အႏၲရာယ္မ်ားကို နားလည္ၾကလိမ့္မည္ဟု ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရး လမ္းေၾကာင္းလြဲမွားမႈမ်ားကို ယူဂိုဆလားဗီးယားႏွင့္ ေဘာ့စ္နီးယားတြင္ ကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရသူ တဦး အေနျဖင့္ က်ေနာ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာေကာင္းၿပီး ေရွာင္လႊဲ၍လည္း မရႏိုင္သည့္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ျပင္းထန္မည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ မတိုင္မီ ညွိႏိႈႈင္းေဆြးေႏြးေရးသို႔ သူတို႔ေတြ ျပန္ေရာက္လာၿပီး ျပန္လည္ဆက္သြယ္မိၾကမည္ဟုလည္း ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။

ကိုယ္ႏိုင္လွ်င္ သူ႐ံႈးရမည္ ဟူေသာ ေပါင္းလဒ္ သုည အျမင္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏွစ္ဘက္လံုး ႐ံႈးရသည့္ အေျခအေနတခုကို လြယ္လြယ္ကူကူ ဖန္တီးသြားႏိုင္ပါသည္။ ယူဂိုဆလပ္၊ ဆီးရီးယားႏွင့္ အီဂ်စ္ ႏိုင္ငံသားမ်ားကို ေမးၾကည့္ပါ။ သူတို႕ ေၾကကြဲဖြယ္ ေျပာျပႏိုင္ပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္ ေဆြးေႏြးညွိႏိႈႈ္င္း အေျဖရွာၿပီး အာဏာခြဲေ၀ရယူေရး သေဘာတူညီခ်က္က ႏိုင္ငံေရးၿပိဳင္ပြဲမွ ကစားသမား အားလံုးအတြက္သာမက တႏိုင္ငံလံုးအတြက္ပါ အႏိုင္ရရွိသည့္ အေျခအေနကို ေပးပါသည္။ ပိုလန္၊ ေတာင္အာဖရိက ႏွင့္ တူနီးရွား ႏိုင္ငံသားမ်ားကိုလည္း ေမးၾကည့္ပါ။ သူတို႕ ဂုဏ္ယူတၾကီး ေျပာျပၾကပါမည္။

(အီေဂါဘလာဇီဗစ္သည္ ခ်က္ႏိုင္ငံသား ႏိုင္ငံေရးသိပံၸပညာရွင္တဦးျဖစ္ျပီး ရန္ကုန္ျမိဳ႕တြင္ Educational Initiatives ပ႐ိုဂရမ္ကို တည္ေထာင္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားကို သင္တန္းပို႕ခ်ေနပါသည္။ The Irrawaddy အဂၤလိပ္ပိုင္း အြန္လိုင္းပါ ၎၏ A Power-Sharing Alternative for Burma’s Political Elites ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ႏိုင္မင္းသြင္က ဘာသာျပန္ဆိုထားသည္)

http://burma.irrawaddy.org/ မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္

 ျပည္သတင္းလူငယ္(ျပည္သတင္း)



No comments:

Post a Comment